2010. október 7., csütörtök

maláj vs magyar ételek

Aki egyszer is járt Ázsiában az tudja, hogy az utcai "éttermek" olcsóak, nagyon olcsóak. Annyira, hogy azokkal versenyezni árban nem lehet, még az otthoni főzéssel sem. Nem is feltétlen kell, hiszen nekem is sőt a gyereknek is vannak olyan ételei amit nagyon szívesen megeszik (semmi csípős), s ha a városban bent ér minket az ebéd eszünk ágába sincs western ételt enni.

Az otthoni főzésnél meg nekünk az otthon tanult főzőtudománnyal csak az ismert magyar ételek elkészítése lehetséges. A helyi piacokon kapható ezerféle sokleveles zöld növények felhasználási lehetőségeit és elkészítési módját nem ismerem, tanfolyam rá biztos van.

Piaci kép miközben férjem és a lakástulaj együtt vásárolnak:
- tudod mi ez?
- tudom.
- tudod hogy kell elkészíteni?

Ez a párbeszéd szinte minden zöldségnél felmerül, de aranyos volt a szitu mikor a kínai büszkén mutatta hogy barackot vett, férjem meg megkérdezte és tudod hogy kell elkészíteni? :)
Az hogy azonos alapanyagot vásárolunk még nem jelent azonos elkészítést sőt!

Az elmúlt héten összeírtam, hogy milyen magyar, magyaros vagy már otthon többször készített ételt tudunk itt is elkészíteni, íme a lista.
Levesek:
csirkehús leves, borsó leves, karfiol leves, gomb és gombakrém leves, fergeteges gombócleves MaiMónitól, tojás leves, gulyás leves, hagymaleves, paradicsom leves.
A levesekkel jól állunk, nagy leveses vagyok, s a helyi ételek nagy többsége is nálam ebbe a kategóriába tartozik.

Főételek:
borsó főzelék
brassói aprópecsenye
grillcsirke (helyi vétel)
krumpli főzelék
káposztás tészta (nehézkes de megoldható a tészta része)
Paradicsomos húsgombóc (sajnos sima TV paprika itt nincs így a töltött paprika hiányzik)
paradicsomos tészta vagy milánói
pörköltek csirke, gomba, marha
rizottó cukkinivel (tescoba kapható)
rizseshús
resztelt máj
rántott hús, máj (bár zsemlemorzsa nincs, de panírpor van és finom vele)
sült hal
zöldbab főzelék
tojásos nokedli
Lehet hogy másnál ez a lista hosszabb lehet, hiszen az alapanyagokból kijöhet még más is, de a személyes ízlés és a sütő hiánya sok mindent befolyásol. Így van az is, hogy a desszereteknél jól jönne egy sütő, de így is van azért pár elkészíthető finomság:
tejberizs (rizs van dögivel)
tejbegríz (tempung suji azaz dara a tesco utolsó sorában ahol az olajok is vannak ott található, és ez által van grízgaluskánk is levesbe nem csak cérnametélt vagy csipetke)
császármorzsa
madártej
palacsinta
fánk (bár ebben nagyon jók a helyiek és szerintem nincs értelme nekünk kínlódni vele)

Idő közben lett néhány savanyúságunk is mert találtunk a boltban csemege uborkát, és vettem céklát amiből salátát csináltam, nagyon finom lett.

A sütő lendítene még rajtunk mert a helyi kenyér borzalmas, édes. Lehet ugyan kapni bagettet de az csak aznap fogyasztható, pedig jó lenne egy kis kenőmájasos kenyér, vagy hortobágyi palacsinta, rakott karfiol, pogácsa .... és még sok sok süti hiszen van sütőpor és létezik élesztő is.

Az biztos, hogy ha hazamegyek sajtos rolót és túrórétest szeretnék enni, sokat, karácsonyra bejgli helyett :) is akár mert a sajt a tejföl és a túró eddig is elemem volt, s most hiányom.
Ezek a tejtermékek egy drágák, és sajnos legtöbbször nem is a várt ízt hozzák. Sajtból még nem sikerült sima igazán finom sajtot venni, de tejfölt már (Pauls - szintén tescos ausztrál) igen.

Az hogy a magunk ételeit készítjük természetes nekünk és lassan a környezetünknek is, mert ettek már palacsintát, császármorzsát és gulyás levest is tőlünk. Hiszen ha hoznak nekünk valamit, már pedig szoktak akkor azt illik viszonozni ha ízlett ha nem, ha fog neki ha nem. A császármorzsa pedig úgymond sikert aratott a mooncake fesztivál közös vacsoráján.

7 megjegyzés:

krisz írta...

Nálunk az a legrosszabb hogy minden csak félig értetten kerül a boltokba.Itt sincs tv paprika,de petrezselyem gyökér se!Igaz próbálom pótolni zellerszárral,de nem az igazi.És zellergumó sincs.Meg karalébé.Én egy időben sokat néztem a foodnetworkot,nekem sokat segitett,hogyan készitsek olyat amit szeretünk is,és a hozzávalók is beszerezhetőek. Kicsit reformositottam a konyhánkat.Igaz a tökpitét soha de soha nem fogom megszeretni....

khase írta...

Szia, ne haragudj, hogy igy ismeretlenül irok, egy ideje olvaslak mar csöndben :)
Veletlenül akadtam a blogodra, es megtetszett a stilusod es az, hogy ilyen messze mentetek es Altalad betekintest nyerhetek egy tavoli vilag kulturajaba, hetköznapjaiba.

Mi sem Magyarorszagon elünk, igaz, közelebb, mint Ti, Svajcban, de meg sokszor itt is gondod okoz egy-egy magyar kaja elkeszitese, vagy magyarosabb hozzavalok felkutatasa.

Erdekes volt ez a listad es varom a tovabbi beszamolokat is :)
Szep hetet Nektek!

Sisi írta...

Szia Cili! Mi Penangon lakunk, mi is juni elején érkeztünk. A cold store-ban találtam zsemlemorzsát - talán ez segítség lehet a rántott husihoz - ez nálunk is létszükséglet időnkét a két gyereknek :-)

Kiki írta...

Olvastam a listádat, nekem úgy tűnik, jóval bővebb, amit meg tudsz főzni. :)

Unknown írta...

Szia!A nevem Hajni,nagyon jó olvasni a blogodat,főleg,hogy mi is malajziába készülünk nemsokára,de csak pihenés szempontjából.Megszertném kérdezni tőled,hogy nem tudnál e ajánlani vkit aki elkalauzolna minket,városbemutatás címén.Körülnéztem a neten és nem találtam senkit sajnos.Talán te a helyszínről tudnál vkit.Mi egy fiatal normális pár vagyunk akik budapestről akik meg szertnék ismerni malajzia igazi arcát.Válaszodat előre is köszönjük:Hajni és Tibor

BCili írta...

Hajni, kérlek írj nekem a cecilia(pont)bee(kukac)gmail(pont)comra, mert nem találok hozzád elérhetőséget.

BCili írta...

krisz: szerencsére a zöldségek, gyümölcsök általában itt érettek, de alig van olyan helyi köztük amit mi is eszünk. Az alma amerikai vagy új-zélandi, a répa kínai vagy ausztrál ... petrezselyemnek meg csak a levelét találtam, de a húslevesbe az is jó!

khase: örülök, hogy írtál, otthon lelni otthonosan főzni sehol se könnyű, legyen az 1000 vagy 10000 kilóméter. Gyere máskor is!

Sisi, igen láttam, szinte Lilivel és velem együtt érkeztetek. Kerestem a morzsát de nem leltem a CS-ben sem, viszont van majorannám és van köménymagom, ha szükséged van még mindig rá csak írj szívesen elküldöm :) Rántotthusira meg panírport talál a férjem a Giantban, csikrére írják, de nagyon jó volt vele a disznó is (ezt ugye csak nem írhatják rá a halal termékre :) )

Érdemes követni minket a Mindennapi.Malajzia Facebook oldalunkon is, ahol naponta friss érdekességeket osztunk meg Malajziáról!

Foglalj szállást magyarul az Agodán! segítve ezzel munkánk.