Megpróbáltatások.
Sebesség kontroll. Nos ez az ami a legkevésbé működik. Nem is olyan rég trafipaxokat állítottak fel, mely ellen tiltakozott a lakosság és levették vagy lefordulóvá tették a rendszámokat.
Lámpa. Jelzésértékű :(
Sokan külföldiek az egyik legveszélyesebbnek a közlekedést tartják itt Malajziában. Vagy mondjuk úgy, hogy itt Malajziában a legrosszabb a közúti közlekedés. Tény, rengeteg a baleset az utakon, ennek nagy része motorosokat érint. A statisztikák szerint 193 ország közül a 17. helyen áll a legveszélyesebb utak tekintetében.
Papírok. Még nem sikerült olyan magyar emberrel találkozni akinek helyi, vagy honosított jogosítványa lett volna pedig vagyunk már páran. Ha szeretnénk az országban vezetni a magyar jogosítványból nemzetközit kell kérni az okmányirodában (az a kartonfedlapos füzet, no comment) majd ezzel elmenni a budapesti malajziai nagykövetségre ahol érvényesítik ezt. Ezzel a köteg papírral korlátozott ideig lehet vezetni, ennek ellenére sokan így teszik. A gond csak akkor lehet, ha baleset történik, mert akkor mondhatja a rendőr, hogy ez bizony érvénytelen.
Jogosítvány szerzés (nem nekünk). Nos van a két út, mondjam tovább? Beiratkozol a tanfolyamra és mész vizsgázni, bízol a szerencsédben. Vagy előre kéred, és megfizeted, hogy megszerezd a jogosítványodat. Sajnos az vezetők tudása is sokszor tükrözi ezt.
Ha megszoktuk a bal oldali közlekedést leküzdöttük az első akadályt. Azért ne lepődjünk nagyon meg ha egyszer egyszer szembejönnek majd velünk egyirányú utcában, vagy éppen Kuala Lumpur közepén hirtelen megváltozik a haladási irány. Igen, van ilyen. Általában rövidebb útszakaszokon, de ismét a jó, jobb oldalon kell haladnunk.
Táblák. STOP tábla a kereszteződés mind a négy sarkán! Kinek van elsőbbsége? megválaszolatlan kérdés, aki előbb jön, aki nagyobb, akinek több a mersze... Van még az egyirányú (Jalan Sahaja), s mint említettem nem kell meglepődni a szembejövőn, és téged sem fognak elküldeni sehova, ha véletlen tévedtél. Egyébként ez igaz arra is, ha nem tudod merre kell menni és lassabban haladsz akár autópályán akár kisebb úton, nem fognak ledudálni, levillogni. Általában táblával jelzik a bukkanókat, amiből rengeteget építenek az utakra, de sebességmeghatározó táblát viszonylag keveset szoktam látni, elsőbbség adás tábla ahogy éppen jön, vagy van vagy nincs, és főútvonal táblával lehet még sose találkoztam?! Jobbkezes utcák? Ahogy a többiek csináld úgy, s bízz nem lesz gond. Körforgalom? légy óvatos.
Sebesség kontroll. Nos ez az ami a legkevésbé működik. Nem is olyan rég trafipaxokat állítottak fel, mely ellen tiltakozott a lakosság és levették vagy lefordulóvá tették a rendszámokat.
Lámpa. Jelzésértékű :(
Rendőri irányítás mindennapos. Gondolom így biztosítják a megfelelő számú állást, mert az hogy szó szerint minden nap, minden! az autópálya alatti, keresztbe menő úton ott van két-két rendőr és terelik a forgalmat. A siker nem tudom milyen, mert a nélkülük létet még nem tapasztaltam, tényleg minden nap ott állnak és a 10 km-es tartományba háromszor találkozhatok velük.
Eső van bővel az esős évszakban, szakad most is éppen. Az utak vízelvezetése nem tökéletes, de persze az egyszerre lehulló eső sem átlagos, csak itt Malajziában. Szóval özönvíz, ablaktörlő a legmagasabbra kapcsolva, de jobban tesszük ha kicsit inkább félreállunk. Mivel az úthálózat csak egy része megy a földön, van hogy 2-3 emeletnyi autópálya halad egymás felett átívelve, és a felüljárókon kacskaringóznak az égben, így egy egy nagyobb eső esetén rögtön kiderül a műszaki hiba, az akadályozott csapadék elvezetés. Szóval a várost elég könnyen le tudják blokkolni, ha esik az egyenlő a közlekedési dugóval.
Motorosok. Mivel a jó idő folyamatosan lehetővé teszi, hogy alacsonyabb költségvetésből is, de ne saját erőnkből kelljen megtenni a kisebb nagyobb távolságokat így rengeteg a motoros. A városban autózva mindenhol körülöttünk vannak. Elől, hátul, oldalt, s vigyázni is kell rájuk. A kis robogóikkal bőven tudnak száguldani, a megállás már egy másik kérdés. A fordítva felvett kabát mint a szárnyak suhannak utánuk, rendes motorosruhába csak a rendes nagy motort használók öltöznek. A motorosoknak épp az eső miatt kialakítottak megállási lehetőségeket az autópályákon, sőt egy-egy a városba vezető autópályán saját, a pálya mellett futó motorútjuk van.
A tömeg a robogókat használja, egy, két, három, négy ... személyre. A helyiek súlya, szélessége, magassága megadja a lehetőséget, hogy az egész többtagú család egy motoron utazzon. Sajnos nem ritka látvány, hogy a pár hónapos csecsemő is így utazik jobb esetben anyja, rosszabb esetbe a vezető apa kezében!!!
A tömeg a robogókat használja, egy, két, három, négy ... személyre. A helyiek súlya, szélessége, magassága megadja a lehetőséget, hogy az egész többtagú család egy motoron utazzon. Sajnos nem ritka látvány, hogy a pár hónapos csecsemő is így utazik jobb esetben anyja, rosszabb esetbe a vezető apa kezében!!!
Persze biztonság lenne az első nekünk legalábbis már betanították alaposan, hogy hiába a nagy luxus autó ha nincs a gyerek bekötve. Márpedig sajnos a helyzet ez. Az autóik átlagosan 50.000+ RM ennek ellenére a gyerekülésre már nem futja. A gyerekek éppen ott ülnek ahol akarnak, hol elől, hol hátul. Persze emlékszem még én is a saját gyerekkoromra, amikor híre sem volt a gyereküléseknek, de azért azt se felejtsük el, hogy az autók mennyiség sokkal kevesebb volt, a sebesség pedig jóval alacsonyabb! Ahol látni gyerekülést a használata már nem tanított :( mennyivel könnyebb az első ülésre tenni a gyerekülést és onnan elérni a gyereket, ugye? Ja nem, nem pici babáról van szó, kikapcsolt légzsák mellett, hanem menetiránynak megfelelően ülő már nagyobb 2-3 évesekről és nagyobbakról.
Ne csodálkozzunk hát, hogy a baleseti áldozatok 20 év alattiak :(
A legjobb tanács az itteni vezetésre hogy vezess egy picit lassabban, légy határozott, ha egyszer elhatároztad, hogy arra mész ne változtass, használd az indexet (helyiek kb. 50%a használja csak), kisteherautónak, busznak adj elsőbbséget, taxi sose fog beengedni, használd a tükreidet, hogy el ne kaszálj egy egy motorost.
Ha mégis balesetbe kerültél fotózz sokat a helyszínen, ezt a rendőrség elfogadja, és hajts a legközelebbi rendőrségre! Ha motorossal kerülsz balesetbe, ha sebesültet látsz ne állj meg! Hajts az első rendőrségre! Minden amit az elsőbbség adásról tanultál és arról a kötelezettségről, hogy segíteni kell azt most el is felejtheted :(
Akit a statisztikai rész érdekel, egy jó cikket olvashat ezen a linken!
Ne csodálkozzunk hát, hogy a baleseti áldozatok 20 év alattiak :(
A legjobb tanács az itteni vezetésre hogy vezess egy picit lassabban, légy határozott, ha egyszer elhatároztad, hogy arra mész ne változtass, használd az indexet (helyiek kb. 50%a használja csak), kisteherautónak, busznak adj elsőbbséget, taxi sose fog beengedni, használd a tükreidet, hogy el ne kaszálj egy egy motorost.
Ha mégis balesetbe kerültél fotózz sokat a helyszínen, ezt a rendőrség elfogadja, és hajts a legközelebbi rendőrségre! Ha motorossal kerülsz balesetbe, ha sebesültet látsz ne állj meg! Hajts az első rendőrségre! Minden amit az elsőbbség adásról tanultál és arról a kötelezettségről, hogy segíteni kell azt most el is felejtheted :(
Akit a statisztikai rész érdekel, egy jó cikket olvashat ezen a linken!
4 megjegyzés:
Mi lesz a motorossal, ha elütöd, ott hagyod?
ott :( a saját biztonságom érdekében. ugyanis simán meglincselhetnek.
Ez komoly?
mármint? hogy neked lehet belőle bajod? igen, komoly!
Megjegyzés küldése