Az elmúlt 2-3 évben folyamatos fejlődés alatt a tömegközlekedés. Itt nem csak azt kell érteni, hogy bővítik a vonalakat, hanem, hogy a színvonalát is javítják.
Touch and Go - kártyás rendszert vezettek be amivel nem csak a tömegközlekedési díjat tudod kifizetni, hanem számos helyen vásárolhatsz vele. A kártyát minden nagyobb állomáson meg lehet venni 10 RM-ért. Ez után feltöltheted bármilyen összeggel, akár 10, 20, 30 ... ringgittel vagy vásárolhatsz rá havi, 30 napos bérletet 150 RMért. Egy LRT út 80 sentől (0,8 RM) kezdődik, a busz út 1 ringgittől.
Ami jó a kártyában, hogy nem névre szól, így ha nem utazik mindenki egyszerre, akkor a bérletet többen is tudják használni
A kártya meggyorsítja a fizetést és megkönnyíti a turista de a helyi dolgát is. Korábban a buszokhoz hosszú hosszú sorok álltak, hiszen csak az első ajtónál lehetett felszállni, ott meg kellett mondani meddig szeretnél menni (ez a legnagyobb kihívás, hiszen azt se lehetett tudni merre megy pontosan a busz) és fizetni. A sofőr jegyet nyomtatott, amit meg kellett várni, hiszen bár mikor jöhet az ellenőr és akkor téged és őt is megbüntetnek. A vezető így folyamatosan ütötte a gépet és nyomtatott, akinek nem tudta idejében átadni ahhoz hátra ment a buszban ... idő, idő, idő. Ráadásul csak pontos összeggel volt érdemes felszállni, mert a pénz egyből egy dobozba került, annyi amennyi, visszaadni belőle nem volt lehetséges. Nos ez a kártyával felgyorsult. Nincs szükség nyomtatásra ha a T&Goval utazunk, az ajtónál felszálláskor le kell húzni (ez eleinte csak sokadjára sikerült) ekkor a rendszer levonta a maximális viteldíjat erre a vonalra (általában 3 RM), majd az utazás végén a hátsó ajtónál ismét lehúzni amikor vissza teszi a maradékot, annak megfelelően hogy meddig használtad a járatot (ha csak néhány megállót mentél azaz 1 RM távolságnyit akkor visszakerül a maradék 2 RM). Aki elfelejti újra lehúzni a kártyát annak a maximális viteldíj marad levonva. (Megjegyzés: a rendszernek mindegy hogy a busz elején vagy hátulján érvényesítjük a kártyát lényeg, hogy az utazás elején és végén is megtegyük)
Persze aki nem utazik sokat így annak megmaradt a készpénzes megoldás a buszon és az LRT-n is (itt jegyet előre kell váltani az automatánál)
Buszok
A korábbi buszparkot folyamatosan korszerűsítik és cserélik le. Szép, új, alacsony padlós típusra. Sajnos még ezekre is a babakocsival való felszállás az első ajtónál mindig lehetetlen, de mintha a vezetők is kaptak volna némi képzést, mert most már hajlandóak kinyitni ilyen esetben hátul is az ajtót. Szép új buszok, alapos hűtéssel és kevésbé csepegő kondivízzel.
Buszmegállók az egyik legnagyobb fejlődés ebben tapasztalható. Korábban csak a nagyobb, forgalmasabb megállók voltak jelezve, csak itt volt kiépítve eső és nap elleni behúzódásra alkalmas kis szerkezet, a többi helyen még egy tábla se jelezte, hogy ott meg fog állni a busz, csak tudni kellett. Szóval meg kellett figyelni hogy szokott megállni a busz és oda menni. Mára szinte mindenhol van kiépített megálló.
A másik fejlődés a busz útvonal elérhetősége. Hihetetlen de 2010 ben nem lehetett térképet találni arról, hogy egy egy járat merre is megy a városban, melyiket kellene adott esetben használni. Ez végre elérhető a rapidKL weboldalán. Tervezhető, számolható vele az útiköltség ...
LRT
Kelana Jaya line |
Ampang line |
Monorail
Szintén a föld felett közlekedik, rövid belvárosi szakaszai vannak, de hihetetlenül szűk a belső tere és állandó zsúfoltság van rajta. Ha nem lenne zsúfolt akkor jól lehetne róla bámészkodni :) Az állomásokhoz sajnos nincs lift, csak lépcső fel és le, a belépő kapunál a babakocsit sokszor át kell emelni, vagy össze kell csukni, mert nincs nyitható extra ajtó.
Monorail |
Avval számolni kell még, hogy az első járat 6 kor, az utolsó pedig 11 és éjfél között megy, ez után marad a taxi, de ez is feláras már ebben az időben.
3 megjegyzés:
jeeeee :)
Jóóóó? :)
Igen! Tetszik, hogy van busztérkép is. Ha legközelebb megyek, még profibban tudok közlekedni. :)
Megjegyzés küldése