2013. május 10., péntek

Saját kerekeken

Miután beültünk már taxiba és tömeg közlekedtünk itt az ideje, hogy a magunk ura legyünk.

A helyiek olcsó maguk által irányítható járműve a kismotor, melyekkel akár az egész családot el lehet szállítani. A legnépszerűbb a Honda ... persze tuningolva.
Motort használnak sokszor szállításra is, pl az újságok ide a kisboltba így érkeznek. A helyi motoros viselet a flip-flop, hosszúnadrág, kabát fordítva felvéve, és bukósisak. Kérdés, hogy ha a család is ezen utazik mit visel a gyerek? Hát általában átlagos ruhában van felöltözve, és mivel gyerek bukót nem lehet kapni e nélkül ül fel. A legszebb családi motorozás amikor apuka viszi az alig 1 éves gyereket a karján, hátán a gyerek cuccait tartalmazó táska, és egy kézzel kormányoz, fékez (oké van láb fék is) és gázt ad.
A motoroknak az autópályán sokszor saját sávot alakítanak, az eső ellen pedig a pályán átívelő utak alatt menedéket építenek ki nekik, de ettől függetlenül motorozni itt elég veszélyes.

Kerékpár, lehetne akár egy lehetőség, de KL-ben nem kerékpároznak, maximum, ha sportolni szeretnének, vagy autót mosni. A nagy melegben és erős napsugárzás mellett könnyű kitikkadást jelent egy kis plusz erőkifejtés. A helyiek főleg hétvégén használják a bringáikat de akkor is csak reggel 7-10 es napszakban. A másik probléma ami miatt nem lehet bringával közlekedni a városban az igen magas, helyenként 20 centis járdaszegély. Ezt ugyan sok helyen már akadálymentesítették, de a járdán árusokat és járókelőket kerülni még babakocsival is nehézkes. Az úttesten a motorosok és autósok is nehezen osztoznak, jobb elkerülni a veszélyforrást.

Autózni viszont lehet. Malajziában olcsó a benzin, 70 RM-ből teletankolható egy normál személyautó a nulláról, cserébe az autóárak magasak. Az import autók ára az általunk ismert árak duplája. A helyi Protonok olcsóbbak, cserébe sokszor biztonság és minőség szempontjából az import autók alatt vannak.    Akit érdekelnek a helyi autóárak annak az látogasson el pl erre az oldalra. A magas autóárak ellenére szép számmal vannak drága, méregdrága luxusautók az utakon.
Amennyiben nem akarunk minden áron autót venni, akkor van lehetőségünk bérelni. A legtöbb nagy autóbérléssel foglalkozó cég akár 1-2 napra is rendelkezésünkre áll csak a kauciót kell letennünk. A probléma itt az apró betűk között van, mi szerint a kauciót nem kapjuk vissza rögtön, csak egy hónapon belül! A kisebb cégek árai a nagyoké alatt van, és a kauciót is rögtön visszaadják, cserébe kisebb a géppark, sokszor az autók kiszállításával csak 1 ember foglalkozik így az autó megérkezése a kért időre ... Nos 4x próbáltunk bérelni, ebből elsőre végül az ismerőseink autóját kaptuk kölcsön, mert nem sikerült bérelni, másodikra nem volt autó, harmadikra miután 3 órát vártunk az autóra visszamondtuk. Tanulási folyamat ez az egész itt tartózkodás, az utolsó alkalommal a kocsit előző estére kértük, így is késett 3,5 órát, de megérkezett éjjel fél 1re és másnap reggel el tudtunk indulni.
Mi csak időszakos bérlésben gondolkodunk, mert a két kicsivel nem tudunk/akarunk minden hétvégén menni, az orvos, ovi, piac, pláza, posta, tesco pedig itt van karnyújtásnyira.

Ha magunk ura vagyunk arra megyünk amerre akarunk, bejárhatjuk a várost az országot. Autópálya rengeteggel és a kivezető/bevezető utakon erős forgalommal fogunk találkozni, ezért érdemes egy GPS-szel nekiindulni az ismeretlen utaknak és inkább automata váltós autóval küzdeni a "rossz" oldalon.

Autózni kicsit más érzés itt, amíg a fővárostól elég távol nem kerülünk nincs az a felszabadult csak gurulunk az autóval érzés. Fontos a "MY WAY" azaz ha valahova be akarunk sorolni ne legyünk benne biztosak hogy be is engednek, hiszen az az ő iránya ... Motoros bármelyik oldalról előz, nem halljuk, figyeljünk rá, ne kerüljünk miatta bajba!

Az utakon naponta 19 ember hal meg, elképesztő szám! (2010es adat)

(Magamról: nem vagyok motor ellenes, sőt, rengeteget motoroztam városokon hegyeken át. Vezetni is tudom a "nagy" motort de inkább utas vagyok rajta. Az autóvezetést azonban nagyon szeretem legyen az kicsi, nagy, akár busz méretű. Sose jelentett gondot ha autóba kell ülni és menni néhány száz kilométert.)